Ιδεοληψίες: Ο φαύλος κύκλος των εμμονών - θεωρία και θεραπεία - Point of view

Εν τάχει

Ιδεοληψίες: Ο φαύλος κύκλος των εμμονών - θεωρία και θεραπεία


 Τι μπορεί να σου κάνει ένα "τερατάκι"; Αν του δώσεις σημασία, αν το πιστέψεις σε υπνωτίζει, σε αιχμαλωτίζει και σχεδόν ζεις για να το υπηρετείς. Αποκτά μία δύναμη πάνω σου και απλώνει ρίζες. Θέλεις να το διώξεις, μα σε κατακλύζει το άγχος και υποκύπτεις στις παράλογες απαιτήσεις του. Έτσι δυναμώνει και σε κυριεύει όλο και περισσότερο. Η μόνη λύση για να σταματήσει ο φαύλος-κύκλος είναι να αντισταθείς στην α-νοησία του.

Ένα σωρό ερωτήσεις για τη γένεση, τη σοβαρότητα, την ένταση, το είδος και την επίδραση των εμμονών καίριες και ουσιαστικές και σκέφτηκα να απαντήσω σε μερικές απορίες για όποιον ενδιαφέρεται ή… ανησυχεί…


Οι εμμονές, λοιπόν, ή τα "κολλήματα", ή οι ιδεοληψίες (στην επιστημονική τους ορολογία) αποτελούν επίμονες, επαναλαμβανόμενες ιδέες, σκέψεις, εικόνες ή παρορμήσεις που το άτομο θεωρεί δυσάρεστες, παράλογες ή ανεπιθύμητες. Μοιάζουν να έρχονται από μόνες τους και να του επιβάλλονται παρά τη θέλησή του. Στη προσπάθειά του να τις αγνοήσει ή να τις απωθήσει, το άτομο κυριεύεται από τόσο έντονο άγχος που οδηγείται στην εκτέλεση ψυχαναγκασμών ή επαναληπτικών τελετουργικών πράξεων προκειμένου να ανακουφιστεί.

Παραδείγματα τέτοιων συμπεριφορών αποτελούν ο συνεχής έλεγχος ηλεκτρικών συσκευών, η σχολαστική καθαριότητα, η ενδελεχής ταξινόμηση, η συσσώρευση άχρηστων αντικειμένων κλπ. Το άτομο αναγνωρίζει τις συμπεριφορές αυτές ως άσκοπες ή υπερβολικές, αλλά το άγχος του εντείνεται αν προσπαθήσει να τις αποφύγει. Και ιδού ο φαύλος-κύκλος: το "τερατάκι" γίνεται "λερναία ύδρα" όσο το πιστεύει κανείς και το υπηρετεί.

Προσέξτε όμως! Οι περισσότεροι άνθρωποι περιστασιακά παρουσιάζουν ιδεοληψίες ή εμπλέκονται σε ψυχαναγκαστικές τελετουργίες. Για τη πλειοψηφία, οι σκέψεις αυτές ή οι αντίστοιχες συμπεριφορές δεν αποτελούν σημαντικό πρόβλημα. Συχνά δε οι αγχογόνες καταστάσεις ή η ροπή του ατόμου στο άγχος αυξάνουν τη συχνότητα τέτοιων παρεισφρυουσών σκέψεων, το υλικό από το οποίο δημιουργούνται οι εμμονές.

Πού έγκειται, όμως, η διαφορά ανάμεσα στη "φυσιολογική" και τη "μη φυσιολογική" ιδεοληψία; Οι ιδεοληψίες των ανθρώπων που πάσχουν από ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (ΙΨΑΔ) είναι πιο έντονες, πιο επίμονες, πιο συχνές, διαρκούν περισσότερο και δημιουργούν μεγαλύτερη δυσφορία από τις κοινές έμμονες ιδέες. Επιπλέον οι άνθρωποι που πάσχουν από αυτή τη διαταραχή παρουσιάζουν ιδεοληψίες και ψυχαναγκασμούς τέτοιας έντασης και συχνότητας που επηρεάζει ένα ευρύ φάσμα της λειτουργικότητας τους. Σε αρκετές περιπτώσεις εμφανίζονται προβλήματα ανεργίας, διαπροσωπικών σχέσεων και εκτέλεσης απλών καθημερινών δραστηριοτήτων. Η πορεία της διαταραχής είναι χρόνια και συχνά συνυπάρχει με άλλες αγχώδεις διαταραχές ή κατάθλιψη.

Αν οι δικές σας εμμονές είναι έντονες, συχνές και σας κάνουν τη ζωή δύσκολη μη διστάσετε να απευθυνθείτε σε κάποιο ειδικό. Αν πάλι είναι περιστασιακές αγνοήστε τις και θα φύγουν! Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου για τις Αγχώδεις Διαταραχές.

Ελπίζοντας ότι η φύση και ο χαρακτήρας των εμμονών έγινε λίγο πιο σαφής, εύχομαι λιγότερα τερατάκια... "εμμονές" ήθελα να πω!






Στη σύγχρονη ψυχιατρική σκέψη, η νεύρωση αυτή ταξινοµείται στις αγχώδεις διαταραχές. 

Τα κριτήρια διάγνωσής της, σύµφωνα µε το DSM-IV, είναι τα εξής: 

Α. Παρουσία ιδεοληψιών ή καταναγκασµών 

Οι ιδεοληψίες ορίζονται ως: 

1. Επαναλαµβανόµενες και επίµονες σκέψεις, παρορµήσεις ή εικόνες που βιώνονται / εκδηλώνονται σε κάποια στιγµή κατά τη διαταραχή ως παρείσακτες και ακατάλληλες και προκαλούν αξιοσηµείωτο άγχος ή δυσφορία. 

2. Οι σκέψεις, παρορµήσεις ή εικόνες δεν είναι απλά υπερβολική ανησυχία για πραγµατικά προβλήµατα της ζωής. 

3. Το άτοµο προσπαθεί να αγνοήσει ή να καταστείλει τέτοιες παρορµήσεις, σκέψεις ή εικόνες και να τις εξουδετερώσει µε κάποια άλλη σκέψη ή πράξη. 

4. Το άτοµο αναγνωρίζει ότι οι ιδεοληπτικές σκέψεις, παρορµήσεις ή εικόνες είναι παράγωγα του δικού του νου (δεν επιβάλλονται από έξω, όπως στην περίπτωση των ιδεών παθητικότητας ή επίδρασης, όπου ο ασθενής κατέχεται από την ιδέα ότι οι σκέψεις του και οι πράξεις του κατευθύνονται και καθορίζονται από εξωτερικές επιδράσεις. 

Οι καταναγκασµοί ορίζονται ως: 

1. Επαναλαµβανόµενες εκδηλώσεις συµπεριφοράς (πχ πλύσιµο χεριών, τάξη, έλεγχο) ή νοητικές πράξεις (π.χ προσοχή, µέτρηµα, επανάληψη λέξεων από µέσα) που το άτοµο αναγκάζεται να εµφανίσει ως αντίδραση σε µια ιδεοληψία ή σύµφωνα µε κανόνες που πρέπει να εφαρµοστούν µε άκαµπτο και στερεότυπο τρόπο. 

2. Οι συµπεριφορές αυτές ή οι νοητικές πράξεις έχουν ως στόχο την εµπόδιση ή µείωση του άγχους ή την εµπόδιση κάποιου καταστροφικού γεγονότος ή κατάστασης. 

Αυτές οι συµπεριφορές, όµως, δεν συνδέονται ρεαλιστικά µε τα γεγονότα τα οποία στοχεύουν να εξουδετερώσουν ή να εµποδίσουν, άρα είναι υπερβολικές. 

Β. Σε κάποια στιγµή στην πορεία της διαταραχής, το άτοµο αναγνωρίζει ότι οι ιδεοληψίες ή οι καταναγκασµοί είναι υπερβολικοί ή παράλογοι. 

Σηµείωση: αυτό δεν ισχύει για παιδιά. 

Γ. Οι ιδεοληψίες και οι καταναγκασµοί προκαλούν αξιοσηµείωτη δυσφορία, απαιτούν κατανάλωση αρκετού χρόνου (περισσότερο από µία ώρα την ηµέρα) ή παρεµβαίνουν σηµαντικά στην καθηµερινή ζωή του ατόµου, στην επαγγελµατική ή σχολική του λειτουργικότητα ή στις συνήθεις κοινωνικές δραστηριότητες ή σχέσεις.. 

∆. Εάν κάποια άλλη διαταραχή του άξονα Ι είναι παρούσα, το περιεχόµενο των ιδεοληψιών ή των καταναγκασµών δεν περιορίζεται σε αυτή τη διαταραχή (πχ ενασχόληση µε τροφή, σε παρουσία διαταραχής διατροφής, τράβηγµα µαλλιών, στην παρουσία τριχοτιλλοµανίας, ανησυχία για εµφάνιση σε δυσµορφοφοβική διαταραχή, ενασχόληση µε ναρκωτικά, στην παρουσία διαταραχής εξάρτησης, απουσία ενασχόλησης µε την ύπαρξη σοβαρής ασθένειας στην υποχονδρία, ενασχόληση µε σεξουαλικές ορµές ή φαντασιώσεις σε παραφιλία ή µε µηρυκασµούς ενοχής σε Μ.Κ.∆.). Ε. 


Η διαταραχή δεν οφείλεται σε φυσιολογικές επιδράσεις µιας ουσίας (ναρκωτικό ή φάρµακο) ή σε µια γενική ιατρική / σωµατική ασθένεια.. 

Ίσως υπάρχει πτωχή πρόγνωση, εάν για το περισσότερο χρόνο παρουσίας της διαταραχής, το άτοµο δεν αναγνωρίζει τις ιδεοληψίες και τους καταναγκασµούς, ως υπερβολικούς ή παράλογους. 

Η αίσθηση της πίεσης αποτελεί διαγνωστικό κριτήριο για το αν η συµπεριφορά είναι καταναγκαστική. 

Η αίσθηση του απρόσκλητου – του αυθαίρετου αποτελεί διαγνωστικό κριτήριο για την ιδεοληψία. 

Επίσης, διαγνωστικά στοιχεία για την ύπαρξη ιδεοληψιών αποτελούν α) το γεγονός πως το άτοµο δεν θέλει να συµµορφωθεί στην πίεση που νιώθει και β) δεν έχει έλεγχο. 

Oι ιδεοληψίες βιώνονται από το άτοµο ως παρείσακτες, ανόητες, παράλογες, ανεπιθύµητες, ενοχλητικές, απαράδεκτες ή βασανιστικές. 

Το άτοµο αναγνωρίζει πως αυτές οι σκέψεις ή εικόνες ή οι ενορµήσεις είναι προϊόντα του δικού του µυαλού και ότι δεν έχουν εξωτερική προέλευση. 

Εκτός από τις ιδεοληψίες που βιώνονται από το άτοµο ως ανόητες, υπάρχουν και εκείνες που προκαλούν φόβο (ιδεοληπτικές φοβίες) και αποφευκτική συµπεριφορά σε τέτοιο βαθµό ώστε να µοιάζουν σηµαντικά µε τις υπόλοιπες φοβίες αγχωδών διαταραχών. 

Υπάρχουν επίσης και ιδεοληψίες τις οποίες το άτοµο σε σηµαντικό βαθµό πιστεύει και οι οποίες κάνουν δύσκολη τη διαφοροδιάγνωση µεταξύ Ι∆ΑΨ και άλλων παραληρηµατικών-ψυχωσικών διαταραχών.



Επικράτηση: Αν και η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή είναι σπάνια στον γενικό πληθυσµό, πρόσφατες κοινοτικές µελέτες έχουν δείξει µια επικράτηση ίση µε 2,5%. 

Κύριοι κλινικοί τύποι: 

1. Καταναγκασµοί καθαριότητας 

2. Καταναγκασµοί ελέγχου 

3. Άλλοι φανεροί καταναγκασµοί 

4. Ιδεοληψίες που δεν συνοδεύονται από φανερή καταναγκαστική συµπεριφορά Συµπεριφοριστική κατηγοριοποίηση των τελετουργιών 

5. Πρωτογενής επιβράδυνση 

1. Ιδεοληπτικές αµφιβολίες 

2. Σκέψεις 

3. Φόβοι 

4. Παρορµήσεις 


Συµπεριφοριστική κατηγοριοποίηση της ποιότητας των ιδεοληψιών – καταναγκασµών 

5. Εικόνες 

Το περιεχόµενο των ιδεοληψιών σχετίζεται κυρίως µε ανεπίτρεπτες σεξουαλικές σκέψεις, βλάσφηµες σκέψεις ή σκέψεις πως το άτοµο θα προκαλέσει κακό στους άλλους. 

Το περιεχόµενο των ιδεοληψιών συνδέεται µε το σύστηµα αξιών του ατόµου. 

Ένα άτοµο µε έντονο θρησκευτικό συναίσθηµα είναι πολύ πιο πιθανό, αν παρουσιάσει ιδεοληψίες το περιεχόµενο να σχετίζεται για παράδειγµα µε βλάσφηµες σκέψεις. 

Καταναγκαστικές πράξεις ελέγχου 


• Είναι λιγότερο συχνές από τις καταναγκαστικές πράξεις καθαριότητας 

• Είναι επαναληπτικές στερεότυπες πράξεις που γίνονται από µια έντονη παρόρµηση 

1. να σιγουρευτεί το άτοµο πως άλλα άτοµα / εαυτός / έµψυχα όντα (ζώα κλπ) είναι εντάξει 

2. να σιγουρευτεί πως πράγµατα είναι ασφαλή και 

3. να σιγουρευτεί για την ακρίβεια καταστάσεων ή πληροφοριών που έχει. 

• Απαντώνται περισσότερο στους άνδρες µε Ι∆ΨΝ, ενώ οι καταναγκασµοί καθαριότητας είναι πιο συχνές ανάµεσα στις γυναίκες µε Ι∆ΨΝ 

1. Συνδέεται µε Μ.Κ.∆. 

2. Με άλλες αγχώδεις διαταραχές 3. Με διαταραχές διατροφής Συνοσηρότητα: 4. Με Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή της προσωπικότητας


Ι∆Ψ και Κατάθλιψη Απόψειs 

• πως η κατάθλιψη «ενεργοποιεί» τους ιδεοψυχαναγκασµούς 

• πως οι ιδεοψυχαναγκασµοί είναι κάτι περισσότερο από µια εκδήλωση της κατάθλιψης 



Ο Lewis (1966) υποστηρίζει πως οι ιδεοψυχαναγκαστικοί ασθενείς είναι ή έχουν υπάρξει καταθλιπτικοί. 

Ωστόσο, έχουν υπάρξει πολλές περιπτώσεις που υπάρχει Ι∆Ψ χωρίς κατάθλιψη. 

Ο Kringlen (1970) σε έρευνα µε ιδεοψυχαναγκαστικούς ασθενείς βρήκε µόνο το 1/5 µε καταθλιπτικά συµπτώµατα. 

1. Υπάρχει στενή σχέση ανάµεσα στην εµφάνιση ιδεοψυχαναγκασµων και κατάθλιψης, στις περισσότερες περιπτώσεις. 

2. Σε µερικές περιπτώσεις, η κατάθλιψη συµβάλλει στην γένεση των ιδεοψυχαναγκασµών αλλά συχνότερα η εµφάνιση ιδεοψυχαναγκασµών συµβάλλει στην γένεση κατάθλιψης. 

3. Η έλλειψη αποφασιστικότητας είναι κοινή και στα δύο. 

4. Οι ιδεοψυχαναγκασµοί συνδέονται και µε άλλες ψυχιατρικές διαταραχές, και όχι µόνο µε κατάθλιψη. 

5. Η διατήρηση ιδεοψυχαναγκασµών µπορεί να βοηθά στη διατήρηση της κατάθλιψης, αφού στην κατάθλιψη οι µηρυκασµοί είναι συµβατοί µε την διάθεση. 

Ι∆Ψ και Σχιζοφρένεια 





Μερικοί σχιζοφρενικοί ασθενείς παρουσιάζουν ιδεοψυχαναγκαστικά χαρακτηριστικά και θεωρείται ότι η Ι∆Ψ συνδέεται µε τη σχιζοφρένεια. 

Ένα άλλο στοιχείο είναι η σύγχιση ανάµεσα στις ψευδαισθήσεις και τις ιδεοληψίες. 

Ωστόσο, το ποσοστό συνύπαρξης Ι∆Ψ και σχιζοφρένειας δεν είναι µεγαλύτερο από άλλες διαταραχές. 

Στο πλαίσιο της σχιζοφρένειας υπάρχουν ιδεοληψίες που, σύµφωνα µε την πίστη των ασθενών, τους επιβάλλονται από εξωτερικές δυνάµεις, ανθρώπινες ή µη. 

Όµως, ο ιδεοψυχαναγκαστικος ασθενής αναγνωρίζει τις ιδεοληψίες ως δικές του. 

Επίσης, αναγνωρίζει το παράλογο των ιδεοληψιών και καταναγκασµών του.


Στη σχιζοφρένεια, η ιδεοληπτική πεποίθηση διατηρείται µε επιµονή και παίρνει τη µορφή παράξενων χαρακτήρων, που αναγκάζουν τον κλινικό να τις θεωρήσει ψυχωσικές. 

Ι∆Ψ και Φοβίες 

Συγχέεται µε τις φοβίες που και εκεί υπάρχει παράλογος και υπερβολικός φόβος, παρόµοιες υποκειµενικές και ψυχοφυσιολογικές αντιδράσεις και συµπεριφορά αποφυγής. 

Έντονη είναι η συσχέτιση ανάµεσα στις καταναγκαστικές πράξεις καθαριότητας και τις φοβίες παρά τις καταναγκαστικές πράξεις ελέγχου. 

• Στις φοβίες δεν υπάρχει στερεοτυπική συµπεριφορά 

• Η ιδεοληψία δεν προκαλεί φόβο, αλλά άγχος, δυσφορία, ανησυχία 


Αλλά: 

• Η διαφυγή από το φοβικό αντικείµενο είναι πιο εύκολη από τη διαφυγή από τον ιδεοψυχαναγκασµό Ι∆Ψ και ∆ιαταραχές ∆ιατροφής

 Ψυχογενής ανορεξία: 

πολλοί ισχυρίζονται πως η ψυχογενής ανορεξία είναι ένας τύπος της ιδεοψυχαναγκαστικής νεύρωσης. 

Οι ανορεκτικοί έχουν την ιδεοληψία της εικόνας του σώµατος (ότι είναι βαρύ). 

Ψυχογενής βουλιµία: 

ορµή προς επεισόδιο υπερφαγίας, αλλά στην περίπτωση της ψυχογενούς βουλιµίας, ο ασθενής βιώνει ευχαρίστηση. 

Ι∆Ψ και Υποχονδρίαση / Απλή Φοβία 

Αν υπάρχει φόβος και σκέψεις για ασθένεια, εµφανίζεται υποχονδρίαση. 

Αν συνοδεύεται από στερεοτυπική συµπεριφορά ή σκέψεις για µετάδοση εµφανίζεται Ι∆Ψ νεύρωση. 

Ι∆Ψ και Ιδεοψυχαναγκαστική ∆ιαταραχή Προσωπικότητας 

Η Ι∆Ψ είναι δύστονη µε το εγώ, ενώ η Ιδεοψυχαναγκαστική ∆ιαταραχή Προσωπικότητας είναι σύντονη. 

Ι∆Ψ και Γενικευµένη ∆ιαταραχή Άγχους 

Στην γενικευµένη διαταραχή άγχους, το άτοµο βιώνει έντονη ανησυχία για πραγµατικές καταστάσεις


Αιτιολογία Ι∆ΨΝ 

Θεωρία της µάθησης 

Οι ιδεοληψίες θεωρούνται εξαρτηµένα ερεθίσµατα. 

Παράγονται όταν ένα ή πολλά ουδέτερα πριν ερεθίσµατα συνδεθούν τυχαία µε βάση την χρονική συνάφεια µε ένα επώδυνο ή φοβογόνο ερέθισµα (κλασσική εξαρτηµένη µάθηση). 

Έτσι γίνονται και αυτά φοβογόνα και αποφεύγονται. 

Υπάρχουν δύο τύποι αποφυγής: 

Παθητική αποφυγή 

Το άτοµο αποφεύγει τα αγχογόνα ερεθίσµατα 

Ενεργητική αποφυγή 

∆ηµιουργεί καταναγκασµούς 


Οι αντιδράσεις αποφυγής όµως διαιωνίζουν τις ιδεοληψίες καθώς: 

• Οι ίδιοι οι καταναγκασµοί µπορούν να αποτελέσουν εκλυτικά ερεθίσµατα των ιδεοληψιών. 

• Οι καταναγκασµοί µε την αγχολυτική τους ιδιότητα ενισχύονται αρνητικά και η πιθανότητα εµφάνισης τους αυξάνεται. 

• Οι καταναγκασµοί µε την αγχολυτική τους ιδιότητα τερµατίζουν τις ιδεοληψίες βραχυπρόθεσµα, όµως, διαιωνίζονται. 



Ωστόσο, πολλοί ιδεοψυχαναγκαστικοί πελάτες δεν αναφέρουν δυσάρεστες εµπειρίες στο σηµείο εκκίνησης των προβληµάτων τους. 

Η συµπεριφοριστική θεωρία είναι ανεπαρκής από µόνη της. 

Γνωσιακή θεωρία 

Τα βασικά σηµεία είναι πως:

• Υπάρχουν ιδεοψυχαναγκαστικογόνα σχήµατα 

• Ύπαρξη ιδεοψυχαναγκαστικών σχηµάτων µε ένα ορισµένο περιεχόµενο – πεποιθήσεις – κανόνες. 

• ανεπάρκεια στις σκέψεις και στον τρόπο σκέψης.



Σύµφωνα µε την γνωσιακή θεωρία, υπάρχουν γνωσιακά σχήµατα (πεποιθήσεις, κανόνες) µε ιδεοψυχαναγκαστικογόνες ιδιότητες. 

Αυτά είναι υπεύθυνα για την επεξεργασία των ιδεοληψιών µε ένα δυσλειτουργικό τρόπο. 

Σύµφωνα µε τον Courr (1974) Salkovskis, (1985, 1989) υπάρχει παράλογη εκτίµηση απειλής. 

Οι καταστάσεις εκτιµώνται µε βάση των δυσµενών και βλαπτικών συνεπειών τους. 

Σύµφωνα µε την γνωσιακή θεωρία, οι ιδεοληψίες οφείλονται στην καταστροφική παρερµηνεία της σηµαντικότητας των παρείσακτων σκέψεων/εικόνων/παρορµήσεων του ατόµου. 

Οι ιδεοληψίες παραµένουν όσο αυτές οι παρερµηνείες συνεχίζονται και µειώνονται όταν οι παρερµηνείες δεν είναι τόσο ισχυρές. 

Με την καταστροφολογική παρερµηνεία της σηµαντικότητας των ανεπιθύµητων σκέψεων, ερεθίσµατα που µπορεί να είναι ουδέτερα µετατρέπονται σε απειλητικά. 


Εάν κάποιος, για παράδειγµα, κάνει την σκέψη πως θέλει να βλάψει κάποιον και αυτό το ερµηνεύσει καταστροφολογικά πως αφού το σκέφθηκε, µάλλον µπορεί και να το πράξει (σύνδεση σκέψη ίσον πράξη) τότε θα του δηµιουργηθεί µεγάλο άγχος, και διάφορα ερεθίσµατα ουδέτερα (π.χ. µαχαίρια, αιχµηρά αντικείµενα κλπ) µπορεί να µετατραπούν σε αγχογόνα. 

Οσο αυτό συµβαίνει, τόσο αυξάνονται οι παρείσακτες σκέψεις οι οποίες γίνονται έµµονες. 

Το άτοµο µπορεί να παρερµηνεύσει και σωµατικά συµπτώµατα που συνυπάρχουν µε τις παρείσακτες σκέψεις και να τις εκλάβει ως ένδειξη απώλειας ελέγχου. 

Τότε τα σωµατικά συµπτώµατα γίνονται ερεθίσµατα για δηµιουργία ιδεοληψιών. 

Σύµφωνα µε τον McFall (1979) η απειλή παράγεται µε βάση παράλογες πεποιθήσεις όπως: 

1. Κάποιος πρέπει να είναι τέλειος 

2. Η διάπραξη λάθους οδηγεί σε τιµωρία και καταδίκη 

3. Το άτοµο µπορεί να εµποδίζει την ύπαρξη δυσµενών συνεπειών 

4. Ορισµένες σκέψεις και αισθήµατα είναι απαράδεκτα και µπορεί να οδηγήσουν σε καταστροφή. 

Έτσι το άτοµο εµφανίζει καταναγκασµούς, τους οποίους θεωρεί πιο υποφερτούς από τα αισθήµατα ενοχής που σχετίζονται µε απαράδεκτες παρορµήσεις.. 

Οι κυριότερες παράλογες πεποιθήσεις που µπορεί να σχετίζονται µε την εµφάνιση Ι∆ΨΝ (Salkovski, 1985, 1989) είναι:


1.Το να έχεις µια σκέψη για µια πράξη είναι σαν να έχεις κάνει την πράξη 

2 Το άτοµο µπορεί και πρέπει να κυριαρχεί πάνω στις ιδέες 

3. Το να µην προσπαθείς να διορθώσεις µια κακή ιδέα που µπήκε στο µυαλό σου, είναι παρόµοιο ή ισοδύναµο µε το να θέλεις ή να αποζητάς αυτό που εκφράζει η ιδέα. 

Στο πλαίσιο αυτών των σχηµάτων, η διεργασία των ιδεοληψιών περιλαµβάνει λάθη γνωσιακά, όπως διπολική σκέψη και µαγική σκέψη. 

Ο Salkovskiς (1985) εισάγει το σχήµα της ευθύνης ως βασικό σχήµα που σχετίζεται µε την Ι∆ΑΨ. 

Τα άτοµα που εµφανίζουν Ι∆ΑΨ, συχνά αισθάνονται υπεύθυνα για ο,τιδήποτε κακό συµβαίνει. 

Όταν λοιπόν, κάνει παρείσακτες σκέψεις πως θα βλάψει κάποιον, τότε ενεργοποιείται το σχήµα ευθύνης και σε συνδυασµό µε την σύνδεση πως η σκέψη ισοδυναµεί µε την πράξη, µπορεί να κάνει την σκέψη πως αφού έκανε αυτή την άσχηµη σκέψη τότε είναι υπεύθυνος αν πάθει κάποιος κάτι (συνήθως αγαπηµένα πρόσωπα). 

Εάν, κατά τύχη δε, συµβεί κάτι αρνητικό, ακόµη και µικρής αξίας, σε κάποιον οικείο, τότε το συνδέουν µε τις σκέψεις τις ανεπιθύµητες («σκέφθηκα αρνητικά, για αυτό συνέβη αυτό») Τα άτοµα που έχουν ιδεοληψίες, συχνά έχουν την τάση να παίρνουν µέτρα για να διορθώσουν τα πράγµατα, να µην συµβεί το περιεχόµενο των σκέψεών τους. 

Αυτό το επιτυγχάνουν µέσω δύο µηχανισµών: της ουδετεροποίησης και της αποφυγής. 

Μέσω της ουδετεροποίησης, τα άτοµα προσπαθούν να ουδετεροποιήσουν τις αρνητικές συνέπειες των ιδεοληψιών ή τα συναισθήµατα ενοχής που προκλήθηκαν από την ιδεοληψία. 


Αυτές οι προσπάθειες ουδετεροποίησης έχουν θετικό αποτέλεσµα βραχυπρόθεσµα, µόνο. 

Ο φαύλος κύκλος διατήρησης της ιδεοληψίας µέσω της ουδετεροποίησης είναι: 

Ιδεοληψία 

Ουδετεροποίηση 

Ανακούφιση 

Επιβεβαίωση των φόβων. 

Ο φαύλος κύκλος µπορεί να σπάσει µε την παρεµπόδιση της παρόρµησης για ουδετεροποίηση. 

Ο δεύτερος µηχανισµός είναι η αποφευκτική συµπεριφορά, όπου το άτοµο αποφεύγει ο,τιδήποτε είναι σχετικό µε την ιδεοληψία του. 


Αυτό του προσφέρει ανακούφιση, όµως διατηρείται και πάλι η ιδεοληψία



ΓΝΩΣΙΑΚΟ-ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΣΤΙΚΟ 
ΜΟΝΤΕΛΟ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ 
ΓΙΑ ΤΗΝ Ι∆ΕΟΨΥΧΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ∆ΙΑΤΑΡΑΧΗ

Α. Εισαγωγή στη θεραπεία 

1. Θεραπευτική σχέση 

2. Αξιολόγηση: Κλινική, συµπεριφορική, γνωσιακή 

3. Εξοικείωση στη συλλογιστική του συµπεριφοριστικού-γνωσιακού µοντέλου γενικά και ειδικά στο πως αυτό ερµηνεύει την ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (σχέση µεταξύ ιδεοληψιών και καταναγκασµών, ο ρόλος των γνωσιών). 

Στόχος της γνωσιακής προσέγγισης είναι να βοηθήσει τον πελάτη να µειώσει την ανησυχία του για τις σκέψεις που κάνει, βοηθώντας τον να κάνει διαφορετικές ερµηνείες των συνεπειών των σκέψεων. 

Β. Καθορισµός στόχων αλλαγής 

Γ. Εφαρµογή θεραπευτικών τεχνικών 

Τεχνική της αυτορρύθµισης: 

Καταγραφή ιδεοληψιών και καταναγκασµών (συχνότητα, διάρκεια, τι προηγήθηκε, τι ακολούθησε, σκέψεις και συναισθήµατα), καταγραφή αποφυγών. 

Ένα τυπικό παράδειγµα της δοµής ενός φυλλαδίου αυτοκαταγραφής είναι το εξής: 

ΠΑΡΑ∆ΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ∆ΟΜΗΣ 
ΕΝΟΣ ΦΥΛΛΑ∆ΙΟΥ ΑΥΤΟΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΤΩΝ Ι∆ΕΟΛΗΨΙΩΝ ΚΑΙ / Η ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΓΚΑΣΜΩΝ 

Ηµεροµηνία:……………… Στόχος:…………………………….



Όταν υπάρχουν φανεροί καταναγκασµοί η εφαρµογή συµπεριφοριστικών µεθόδων είναι πιο αποτελεσµατικές και κυρίως οι τεχνικές επιλογής είναι η έκθεση και ο εµποδισµός αντίδρασης. 

Κατά την έκθεση, ο πελάτης εκτίθεται στα ερεθίσµατα που µέσα από την αυτοπαρατήρηση έχει βρεθεί πως του προκαλούν άγχος και εκλύουν την παρόρµηση προς καταναγκασµό. 

Μετά, ο θεραπευτής, παρεµποδίζει τον πελάτη να πραγµατοποιήσει την καταναγκαστική συµπεριφορά (παρεµπόδιση αντίδρασης). 

Όταν ο πελάτης παρεµποδίζεται να πραγµατοποιήσει τους καταναγκασµούς επαναλαµβανόµενα, µειώνεται σταδιακά η παρόρµησή του για τους καταναγκασµούς. 

• Όταν δεν είναι δυνατό να εκθέσουµε τον πελάτη στα ερεθίσµατα που του προκαλούν άγχος, τότε εφαρµόζουµε την τεχνική της έκθεσης στη φαντασία, όπου ο πελάτης φαντάζεται τα ερεθίσµατα που του προκαλούν άγχος και παρεµποδίζεται να κάνει τον καταναγκασµό. 

• Στις περιπτώσεις που ο πελάτης κάνει παθητικού τύπου αποφυγή, µπορεί να χρησιµοποιηθεί η τεχνική της παράδοξης επιδίωξης, όπου ο θεραπευτής, µην επεµβαίνοντας καθόλου γνωσιακά, προσπαθώντας να αλλάξει τις ιδεοληψίες του πελάτη, τον παροτρύνει να αποφύγει να κάνει αποφυγή, παρόλο πως θα γίνει αυτό που φοβάται! 

Για παράδειγµα, εάν κάποιος πελάτης φοβάται πως αν κοιτάξει π.χ. προς τον βορρά κάτι θα πάθει κάποιος από την οικογένειά του, ο θεραπευτής, δεν προσπαθεί να βοηθήσει τον πελάτη να κάνει έλεγχο πραγµατικότητας για την συγκεκριµένη του σκέψη, αντίθετα, τον παροτρύνει να κοιτάξει προς τον βορρά, παρόλο που κάποιος δικός του άνθρωπος θα πάθει κακό (παράδοξη επιδίωξη) 

Άλλες συµπεριφοριστικές τεχνικές είναι χειρισµός των επακόλουθων (contigency management), µυϊκή χαλάρωση (muscle relaxation) και φυσικά ενίσχυση από τον θεραπευτή για κάθε επιτυχή παρεµπόδιση καταναγκασµού. 

Στην περίπτωση όπου υπάρχουν 

α)ιδεοληψίες χωρίς φανερούς καταναγκασµούς, 

β) ιδεοληψίες µε καλυµένους καταναγκασµούς και 

γ) Ιδεοψυχαναγκαστική Νεύρωση µε κατάθλιψη, οι γνωσιακές τεχνικές είναι οι θεραπευτικές µέθοδοι επιλογής. 

Επισήµανση των ιδεοληψιών, ενηµέρωση γύρω από τις φυσιολογικές παρείσακτες σκέψεις, εύρεση των διεργασιών λαθών, εύρεση των σχηµάτων στην σκέψη, τροποποίηση των παράλογων αντιλήψεων , τροποποίηση της υπερβολικής αίσθησης της ευθύνης σε πιο ρεαλιστικά επίπεδα είναι ο κύριος στόχος της γνωσιακής παρέµβασης για τις ιδεοληψίες. 



Γνωσιακή πρόβα, τεχνικές TIC-TOC, γνωσιακή ασυµφωνία είναι επίσης πολύ βοηθητικές γνωσιακές τεχνικές. 

Παράλληλα, σε συµπεριφοριστικό επίπεδο, εφαρµόζεται το σταµάτηµα της σκέψης και η αντικατάστασή της µε πιο ρεαλιστικές για τον πελάτη σκέψεις. 

Στην περίπτωση όπου υπάρχει ιδεοληπτική βραδύτητα, η κύρια τεχνική επιλογής είναι η παρακίνηση από τον θεραπευτή βήµα προς βήµα. 

Εδώ, ο θεραπευτής παρακινεί τον πελάτη να πραγµατοποιήσει την συµπεριφορά πιο γρήγορα και «σπάζει» την πραγµατοποίηση της συµπεριφοράς – τον στόχο σε δταδιακά βήµατα έτσι ώστε να είναι πιο εύκολο για τον πελάτη να την πραγµατοποιήσει και να πάρει ενίσχυση. 

Όταν κρίνεται απαραίτητο, ο θεραπευτής, µπορεί να λειτουργήσει και ως πρότυπο προς µίµηση. 

Με τον τρόπο αυτό, σταδιακά διαµορφώνεται η συµπεριφορά. 

δ)  Aσκηση στη βελτίωση δεξιοτήτων 

Επειδή έχει παρατηρηθεί πως τα άτοµα µε ιδεοψυχαναγκαστική νεύρωση διαθέτουν πτωχές κοινωνικές δεξιότητες, καθώς και δεξιότητες διεκδικητικότητας και επίλυσης προβληµάτων, το επόµενο στάδιο, µετά την αντιµετώπιση των ιδεοληψιών ή/και καταναγκασµών είναι η εκπαίδευση στους παραπάνω τοµείς. 

ε)  Πρόληψη υποτροπής. 

Όπως σε όλες τις διαταραχές, η πρόληψη υποτροπής είναι πολύ βασική στην θεραπεία της Ι∆ΨΝ. 

Η πρόληψη της υποτροπής επιτυγχάνεται µε: 


Ενασχόληση µε το βαθµό στρες του πελάτη 

Ενασχόληση µε την έλλειψη διεκδικητικότητας του πελάτη 

Ενασχόληση µε ανεπαρκή έκφραση συναισθηµάτων του πελάτη 

Ενασχόληση µε υποβόσκουσα κατάθλιψη του πελάτη 

Ενασχόληση µε παράλογες πεποιθήσεις του πελάτη 

Ενασχόληση µε αναποτελεσµατικές στρατηγικές επίλυσης προβληµάτων από τον πελάτη 

Ενασχόληση µε ανεπαρκή παραγωγικά αίτια της υπευθυνότητας του πελάτη για ανάπτυξη υποτροπής και επίλυσής της 

Επανετικετοποίηση της υποτροπής ως θετική ευκαιρία εφαρµογής των τεχνικών που ο πελάτης έχει µάθει, σε περίπτωση που η υποτροπή λαµβάνει χώρα κατά τη διάρκεια της θεραπείας 

∆ιεξαγωγή αναµνηστικών συνεδριών (booster sessions)



Το Γνωσιακό-Συµπεριφοριστικό µοντέλο της διαδικασίας της υποτροπής της Ιδεοψυχαναγκαστικής Νεύρωσης θεωρεί πως το άτοµο επιλέγει εάν θα εκτελέσει την ψυχαναγκαστική συµπεριφορά ή όχι σύµφωνα µε: ¾ το άγχος που βιώνει ¾ στρατηγικές αντιµετώπισης ¾ κοινωνική υποστήριξη ¾ επίπεδα εκφρασµένου συναισθήµατος 


Σχηµατική αναπαράσταση του µοντέλου υποτροπής







στ) Τερµατισµός Αξιολόγηση (κλινική, συµπεριφορική, γνωσιακή) και σύγκριση της κατάστασης του θεραπευόµενου µε εκείνη κατά την έναρξη της θεραπείας. 


Βιβλιογραφία

 APA (1996). ∆ιαγνωστικά Κριτήρια DSM IV Αθήνα: Λίτσας. D’Zurilla, T. (1998). Problems Solving Therapies. Στο: Dobson, K. Handbook of Cognitive-Behavioral Therapies The Guilford Press Καλαντζή-Αζιζι, Α., Αγγελή, Κ. & Ευσταθίου, Γ. (2002) Αυτογνωσία και Αυτοδιαχείριση. Αθήνα: Ελληνικά Γράµµατα Μόλβερ, Γ. ( 1995) Θεραπεία της Συµπεριφοράς σε ασθενείς µε Ψυχαναγκαστική Νεύρωση: Περιγραφή µιας περίπτωσης Στο: Θέµατα Γνωσιακής και Συµπεριφοριστικής Θεραπείας. (Επιµ) Γ. Μπουλουγούρης. Τόµος Β΄ Αθήνα: Ελληνικά Γράµµατα Παπακώστας, Γ. (1994) Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία- Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Ινστιτούτο Έρευνας και Θεραπείας της Συµπεριφοράς

Rachman, S. & Hodgson (1980) Obsessions and Compulsions, Prentice-Hall, N. Jersey Salkovskis, P., Kirk, J. (1997) Obsessive-Compulsive Disorder. Στο: D. Clark & C. Fairburn Science and Practice of Cognitive Behavior Therapy Oxford University Press Steketee, G. (1994) Behavioral Assessment and Treatment Planning With ObssessiveCompulsive Disorder: A Review Emphasizing Clinical Application. Behavior Therapy, 25, 613-633 Xαρίλα, Ν.(1995) Γνωσιακή Θεραπεία της Συµπεριφοράς. Στο: Θέµατα Γνωσιακής και Συµπεριφοριστικής Θεραπείας. (Επιµ) Γ. Μπουλουγούρης. Τόµος Β΄ Αθήνα: Ελληνικά Γράµµατα


Ντιάνα Χαρίλα, PhD Κλινική Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπευτρια

 aharila@psych.uoa.gr

Pages