Αποδέξου τον εαυτό σου και άσε τους άλλους να κάνουν το ίδιο - Point of view

Εν τάχει

Αποδέξου τον εαυτό σου και άσε τους άλλους να κάνουν το ίδιο





Ο διάσημος ψυχαναλυτής Carl Rogers, προσπαθεί να αποτυπώσει την οδύνη, την ελπίδα, το άγχος αλλά και τη θεραπεία, βλέποντάς τα από τη θέση του θεραπευτή και γράφει ένα κείμενο αφιερωμένο στην αποδοχή του εαυτού μας.



Διαβάστε αποσπάσματα του:

«Στην πραγματικότητα καθένας από μας είναι από μόνος του ένα νησί και μπορεί να χτίσει γέφυρες με άλλα νησιά μόνο εάν, αρχικά, είναι διατεθειμένος να είναι ο εαυτός του και του επιτρέπεται να είναι ο εαυτός του «Το γίγνεσθαι του προσώπου».

Θεωρώ λοιπόν πως όταν μπορώ να δεχτώ έναν άλλον άνθρωπο, πράγμα που σημαίνει να δεχτώ τα συναισθήματα, τις στάσεις και τα πιστεύω του ως ένα αληθινό και ζωτικό κομμάτι του εαυτού του, τότε τον βοηθάω να γίνει «πρόσωπο», κι αυτό έχει μεγάλη αξία.

Το επόμενο δίδαγμα ίσως είναι δύσκολο να το επικοινωνήσω. Είναι το ακόλουθο: Όσο περισσότερο ανοιχτός είμαι στις δικές μου πραγματικότητες και σε αυτές των άλλων ανθρώπων, τόσο λιγότερο εύχομαι να προλάβω «να διορθώσω τα πράγματα».

Όσο προσπαθώ να ακούω τον εαυτό μου και την εμπειρία που συντελείται μέσα μου, κι όσο προσπαθώ να επεκτείνω μια τέτοια στάση και στους άλλους, τόσο περισσότερο σεβασμό νιώθω για την περίπλοκη διαδικασία της ζωής.

Έτσι τείνω όλο και λιγότερο να προσπαθώ να διορθώσω τα πράγματα, να βάζω στόχους, να διαπλάθω τους ανθρώπους, να τους χειρίζομαι και να τους ωθώ στις κατευθύνσεις που θέλω.

Είμαι πολύ πιο ευχαριστημένος με το να είμαι απλά ο εαυτός μου και να αφήνω και τους άλλους να κάνουν το ίδιο.

Καταλαβαίνω πολύ καλά πως ίσως ακούγεται κάπως περίεργο, σχεδόν σαν ανατολίτικη άποψη.

Τι είναι η ζωή, αν δεν πρόκειται να κάνουμε πράγματα για τους ανθρώπους; Τι είναι η ζωή αν δεν πρόκειται να τους διδάξουμε τα πράγματα που εμείς νομίζουμε πως πρέπει να μάθουν; Τι είναι η ζωή αν δεν πρόκειται να τους κάνουμε να σκέφτονται και να νιώθουν όπως εμείς;

Πως μπορεί κάποιος να υιοθετήσει μια τόσο ανενεργή άποψη σαν αυτή που εκφράζω;

Κι όμως το παράδοξο της εμπειρίας μου είναι πως όσο περισσότερο είμαι διατεθειμένος να είμαι απλά ο εαυτός μου, μέσα σε όλη την περιπλοκότητα της ζωής, κι όσο περισσότερο είμαι διατεθειμένος να κατανοήσω και να αποδεχτώ τις πραγματικότητες σ’ εμένα και στους άλλους, τόσο περισσότερο συντελείται η αλλαγή.

Το ακόμη πιο παράδοξο είναι πως ο καθένας μας, στο βαθμό που είναι πρόθυμος να είναι ο εαυτός του, ανακαλύπτει πως δεν αλλάζει μόνο αυτός, αλλά και αυτοί με τους οποίους συνδέεται.

Πρόκειται για ένα πολύ ζωντανό κομμάτι της εμπειρίας μου κι ένα από τα πιο ουσιαστικά πράγματα που νομίζω πως έχω μάθει στην προσωπική και επαγγελματική μου ζωή».

Απόσπασμα από το βιβλίο του Carl Rogers, «Το γίγνεσθαι του προσώπου»

Ο Carl Rogers (1902-1987), διάσημος Αμερικανός καθηγητής, ψυχοθεραπευτής και συγγραφέας, θεωρείται εκπρόσωπος της ανθρωπιστικής σχολής, της τρίτης μεγάλης σχολής στην ψυχολογία (μαζί με τον Freud και τους συμπεριφοριστές). Είναι θεμελιωτής της φαινομενολογικής θεώρησης της ψυχολογίας και συνιδρυτής (μαζί με τον Maslow) της ανθρωπιστικής ψυχολογίας.

Πρωτοπόρος στο διαχωρισμό της ψυχοθεραπευτικής και συμβουλευτικής εργασίας από την ψυχανάλυση, συγκρότησε και παρουσίασε ψυχοθεραπεία και συμβουλευτική, η οποία προκάλεσε σημαντικές ρήξεις και ανατροπές στο θεραπευτικό κατεστημένο. Η προσωπικότητά του, η αυστηρότητα της επιστημονικής του έρευνας αλλά και η συγγραφή 16 ιδιαίτερα πρωτότυπων βιβλίων και 200 και πλέον επιστημονικών άρθρων δικαιολογούν τη σημαντική επιρροή του στο χώρο της ψυχολογίας. Κατά τη διάρκεια της ζωής του ο Rogers εκλέχθηκε σε σημαντικές θέσεις και τιμήθηκε με πολλά βραβεία και διακρίσεις.

Pages